Click here to budakstudio »

Thursday, November 20, 2008

Aku dan wajah yang menyerupaiku


Aku mempunyai beberapa prinsip yang aku sentiasa pegang sepanjang aku menyusuri onak dan duri dalam kehidupan ini. Prinsip-prinsip ini sekiranya aku sendiri ingkar, maka bermakna telah berlaku perubahan dalam diri aku. Yang membuatkan aku gusar adalah kerana perubahan ini akan menyebabkan aku tidak lagi mengenali diri sendiri. Jika aku berdiri di hadapan cermin, aku dapat melihat wajah aku sendiri dan tidak berubah sedikitpun zahirnya, tetapi batinnya aku sendiri tidak kenal siapakah dia di dalam cermin itu. Aku sesungguhnya tidak ingin melanggar prinsip ini. Kalau boleh aku ingin pegangnya erat sehingga aku menghembuskan nafas terakhir. Tetapi sekiranya ianya berlaku juga tanpa disengajakan ataupun tidak, aku akan sedar bahawa aku hanya manusia biasa, tidak terlepas dari membuat sebarang kesalahan. Aku akan sedar bahawa aku ini tidak jauh bezanya dengan insan lain yang sering lalai dalam mengharungi kehidupan. Sekiranya ini tidak dapat dielakkan, satu-satunya perkara aku harapkan ialah keampunan daripada Yang Maha Esa.

3 comments:

Anonymous said...

Daripada Anas bin Malik Radhiallahu 'anhu telah berkata : Aku mendengar Rassulullah S.A.W bersabda : Sesungguhnya Allah berfirman (maksud) : Wahai anak Adam! Apabila engkau memohon dan mengharapkan pertolonganKu maka Aku akan mengampunimu dan Aku tidak menganggap bahawa ia suatu yang bebanan. Wahai anak Adam! Sekalipun dosa kamu seperti awan meliputi langit kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya Aku akan mengampuninya. Wahai anak Adam! Jika kamu menemuiku(selepas mati) dengan kesalahan sebesar bumi, kemudiannya kamu menemuiKu dalam keadaan tidak syirik kepadaKu dengan sesuatu nescaya Aku akan datang kepadamu dengan pengampunan terhadap dosa sebesar bumi itu.
-sama2 la kita mengharap keredhaannya........

Anonymous said...

Tiada manusia yang sempurna

Anonymous said...

yang penting adalah keinsafan dan berjanji pada diri sendiri untuk tidak mengulangi kesalahan itu...