Click here to budakstudio »

Monday, December 1, 2008

"Aku sudah datang!" - kata hujan

Di saat jari aku diletakkan di atas keyboard ini, jam menunjukkan tepat pukul 10.45 pagi. Suasana di dalam bilik ini gelap dan tertutup, tetapi masih sejuk disebabkan hujan yang berterusan selama beberapa hari ini. Hujan... Ya, nampaknya angin monsun timur laut sudah datang seperti yang telah dijadualkan sejak berzaman. Rutin tahunannya tidak pernah dilupakan, walaupun terdapat gangguan alam seperti kepanasan global yang berlaku sejak beberapa dekad ini.
Tetapi di waktu pagi yang gelap ini, bukanlah berkenaan angin monsun atau hujan yang aku ingin ceritakan. Ya, bercerita tentang angin monsun mungkin menarik, tetapi bukanlah menjadi kepakaran aku untuk bercakap mengenai fenomena alam itu. Aku tidak mempunyai pengetahuan sains yang kuat, apatah lagi untuk menerangkan secara teliti berkenaan ekologi. Oleh yang demikian, lebih baik aku bercakap sahaja mengenai apa yang terjadi dalam keadaan sekeliling aku, yang aku mampu ceritakan tanpa sebarang fakta sains. Baiklah... ketika aku penuh kusyuk mengadap monitor komputer ini, pelbagai buah fikiran telah muncul di kepala aku, dan tidak ada satu pun diantaranya yang boleh aku gunakan untuk kebaikan dunia yang kita tinggal ini. Nampaknya waktu pagi bukanlah waktu yang sesuai untuk aku menggali idea, apatah lagi mencari penyelesaian masalah-masalah. Fikiran aku lebih dipenuhi dengan memori yang tidak berapa penting berkenaan apa yang aku telah lihat di televisyen iaitu filem-filem Inggeris dan bahan bacaan ringan seperti Arena Bolasepak dan juga Ujang. Mungkin ianya tidak memberikan sumber ilmiah secara langsung, tetapi sekurang-kurangnya dapat memberikan sedikit hiburan kepada aku, daripada tidak berbuat apa-apa langsung. Waktu begini tidak banyak aktiviti luar yang dapat dilakukan. Hendak berjalan ke rumah sebelah pun kena berfikir panjang kerana terpaksa mengharungi banjir kecil. Ya, itu mungkin satu alasan, dan tidak elok memberikan alasan. Tetapi alasan itu sahaja yang aku ada untuk menerangkan keadaan sebenar disini.

Nampaknya hujan tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda ianya akan berhenti. Sejuk dan suram, suasana begini memang sesuai mencari idea. Bunyi titisan air hujan yang jatuh dari tepian bumbung, nyata memberikan ketenangan. Ketenangan yang mencetuskan memori-memori silam ketika usia kanak-kanak, remaja dan waktu meningkat dewasa. Suasana ini hanya dapatku rasakan pada hujung tahun, ketika hujan angin monsun datang melabuhkan awan gelapnya. Hujan, tak menunjukkan tanda-tanda ianya akan berhenti, tetapi aku tidak mampu mengikut perangai hujan. Mungkin aku harus berhenti di sini.

2 comments:

karim rambo said...

kalau hujan tak benti..alamak banjir lah nampaknya...adoi...cmana mau balik kamponggg?

Anonymous said...

jika mahu ke pantai timur, ambil la jalan pantai.. jalan situ takde yang kena tutup lagi...